BLAAKYUM – Metal zakazany – głos wolności z Libanu!

10/08/2012
Warszawa – Progresja
Metal zakazany: Blaakyum [Liban] – Heart Attack [Polska] / Scream Maker [Polska] / Taliban Monkey Soldiers [Polska] / dodatkowo projekcja filmu dokumentalnego Arab Metalheads Lebanon
otwarcie bram godz. 18:00 ( koncert: 19:00)
bilety – przedsprzedaż 17 PLN, w dniu koncertu 25 PLN

W dniach 9-11 sierpnia do Polski przyjedzie najstarszy libański zespół heavymetalowy Blaakyum. Działają na tamtejszej scenie od ponad 16 lat mimo cenzury i zakazów wykonywania rocka i metalu w kraju. Założony wkrótce po wojnie domowej w Libanie, przetrwał wojnę z Izraelem, a także trzy największe fale aresztowań muzyków sceny metalowej. Są pierwszym zespołem libańskim, któremu udało się zorganizować trasę koncertową z uwzględnieniem Europy – zagrają na Ukrainie, Słowacji, w Polsce i Niemczech.

Jako aktywiści od lat walczą z cenzurą i domagają się wolności słowa w kraju, działają też na polu praw człowieka i praw kobiet w Libanie. Dlatego też trasa jest poświęcona nie tylko muzyce, ale także walce jaką toczy wielu muzyków sceny rockowej i metalowej tego państwa z ograniczeniami względem ich aktywności artystycznej. Hasło Metal zakazany (Banned Metal) ma zwrócić uwagę na działalność aktywistów, którzy dążą do zmiany w libańskim prawie.
Polski przystanek jest dla zespołu bardzo ważny, ponieważ uważają, że istnieje wiele analogii w historii polskiego metalu w latach 80. i współczesnej sceny metalowej.

Szczegóły wizyty w naszym kraju:
Etap warszawski (9-10 sierpnia)
9 sierpnia – spotkanie z muzykami w pubie Beirut oraz projekcja filmu dokumentalnego „Arab Metalheads Lebanon” poświęconego cenzurze w obszarze sceny rockowej i metalowej. Po filmie odbędzie się spotkanie z muzykami, podczas którego opowiedzą oni o historii metalu w Libanie i o własnych doświadczeniach z cenzurą (m.in. aresztowaniach wokalisty grupy).
10 sierpnia w Progresji odbędzie się koncert pod hasłem Metal zakazany. U boku Blaakyum wystąpią polskie grupy wspierające ich walkę o wolność słowa: Heart Attack, Scream Maker, Taliban Monkey Soldier. Koncert poprzedzi projekcja filmu „Arab Metalheads Lebanon”

Etap krakowski (11 sierpnia)
W klubie Kazamaty odbędzie się wystawa zdjęć dotyczących sceny metalowej w Libanie, następnie wyświetlony będzie film dokumentalny „Arab Metalheads Lebanon”, po którym muzycy będą mieli okazję opowiedzieć o historii metalu i cenzury w Libanie. Po nim nastąpi koncert zespołów polskich (Heart Attack, Taliban Monkey Soldier) oraz libańskiego Blaakyum.

Wydarzenie będzie unikalne, ponieważ będzie to pierwsza trasa metalowego zespołu libańskiego po Europie, ale także pierwsza okazja nie tylko do zapoznania się przez Polaków z tym rodzajem muzyki, ale i stanem sztuki i problemami prawnymi artystów w tym kraju. Celem spotkań i koncertów jest stworzenie klimatu dla integracji artystycznej, promował wolność słowa i wartości demokratyczne.

Po zakończeniu trasy w Libanie planowane jest spotkanie przeznaczone dla muzyków rockowych i metalowych z Libanu, podsumowujące doświadczenia zespołu połączone z prezentacją multimedialną materiału zebranego w krajach europejskich. Specjalne miejsce ma być poświęcone Polsce, jako krajowi którego scena metalowa ma duży wpływ na muzyków libańskich, o czym też opowiedzą artyści podczas konferencji. Oprócz tego muzycy zwracają uwagę na podobieństwa w historii scena metalowej w Polsce w latach 80. i w Libanie obecnie.

O filmie „Arab Metalheads Lebanon” (http://www.youtube.com/watch?v=oN3iiNGC2PM) – jeden z dwóch dokumentów, które powstały w 2009 roku na terenie Libanu i Jordanii. Film będzie zaprezentowany po raz pierwszy szerokiej publiczności, ponieważ do tej pory żadna arabska telewizja (publiczna ani prywatna) nie zdecydowała się na pokazanie tego obrazu. Pochodzący z Jordanii reżyser Osama Zamel uchwycił w swoim dokumencie obrazki nie kojarzące się Polakom zupełnie z Bliskim Wschodem m.in. arabską publiczność metalową szalejącą pod sceną, dziewczyny w krótkich czarnych mini z rozpuszczonymi długimi włosami i dużymi dekoltami skaczące przy barierkach, wytatuowanych długowłosych mężczyzn. Pokazał też kulisy sceny i oblicze muzyków poza nią, którzy są przez władze religijne i państwowe okrzyknięci czcicielami diabła i satanistami.
Jak wygląda arabska scena metalowa? Czemu wzbudza tyle kontrowersji i obaw? I ostatecznie czy muzycy naprawdę uważają się za wyznawców szatana? Przyjdźcie i sprawdźcie sami.

O zespołach:
Blaakyum – http://blaakyum.blogspot.com/ – po wieloletnich zmaganiach i wyrzeczeniach doczekali się debiutanckiej płyty. W styczniu 2012 roku odbyła się premiera krążka „Lord Of The Night”
Są najstarszą, istniejącą heavymetalową grupą w Libanie. Powstali zaraz po wojnie domowej w 1995 roku z inicjatywy wokalisty Bassema Deaibessa. Zespół nie miał jednak szczęścia do okoliczności politycznych w kraju. Zaraz po tym jak zdążyli wypuścić na rynek pierwszy singiel „Am I Black”, muzyka rockowa i metalowa zostały w Libanie zakazane, a cenzura usunęła z mediów i scen wszelkie utwory, które zdołała zakwalifikować do tych gatunków muzycznych, wprowadzając przy okazji indeks płyt zakazanych.
Ze względu na niesprzyjające okoliczności i trudności związane z organizacją koncertów Deaibess porzucił na kilka lat swój projekt i związał się z syryjskim zespołem Hourglass. Jednak w 2007 roku idea Blaakyum odżyła. Muzycy włożyli wszystkie swoje środki finansowe w stworzenie profesjonalnego studia nagrań, w którym mogłaby powstać debiutancka płyta. Trwało to kilka lat, podczas których zespół mimo zakazów dawał koncerty korzystając z przejściowych okresów zelżenia cenzury. W 2007 roku dał także występ w Londynie podczas Global Battle Of the Bands, dzięki któremu zajął 7 miejsce wśród 3 tysięcy biorących udział w bitwie grup. To dodało im skrzydeł.
Od 2007 roku grupa jest stałym gościem największych rockowych i metalowych festiwali w Libanie: Back To The Roots, Rock Nation i Summer Fusion, a w 2009 roku zagrali jako support dla Lake Of Tears.
Z materiału, który przez lata zgromadziło Blaakyum muzycy wybrali 11 kawałków, które zostały spięte klamrą przez dwa napisane specjalnie na płytę utwory instrumentalne. Album prezentuje niezwykłe bogactwo inspiracji muzycznych, z jednej strony słychać w nim echa muzyki filmowej, zwłaszcza w dwóch niezwykle epickich utworach instrumentalnych, z drugiej wykorzystane są fragmenty tradycyjnej arabskiej piosenki oraz melodyka klasycznej muzyki arabskiej. Inspiracje europejskie i amerykańskie zwłaszcza z nurtów klasycznego rocka i metalu to zasługa wszystkich członków zespołu, którzy otwarcie przyznają się do fascynacji nie tylko thrashem i heavy metalem, ale także klasyką rocka. Wszystkie utwory zarówno w warstwie muzycznej jak i lirycznej zostały skomponowane przez wokalistę Bassema Deaibessa.
Muzycy nie wahają się także brać udziału w eksperymentalnych projektach łączących różne style muzyczne. Basista Rany Battikh jest w wykształcenia muzykiem jazzowym i często wykorzystuje swoje zdolności jako muzyk sesyjny, natomiast wokalista i leader Bassem Deaibess współpracuje z różnymi grupami rockowymi i metalowymi (m.in. z syryjskim The Hourglass), a ostatnio wziął udział też w niecodziennym projekcie polsko-libańskim.
Po wydaniu płyty Blaakyum Bassem zaangażował się w międzynarodowy projekt z udziałem tradycyjnych muzyków polskich: Marii Pomianowskiej i Bartłomieja Pałygi, którzy w marcu 2012 roku przyjechali na tygodniowe warsztaty muzyczne i koncerty skupiające artystów różnych stylów Deaibess był jedynym muzykiem metalowym w tym projekcie. Powstało wtedy demo z trzema utworami łączącymi różne muzyczne inspiracje i wplatające w nie erotyki Tadeusza Różewicza śpiewane po arabsku przez wokalistę Blaakyum.
Po zakończeniu polsko-libańskiego projektu ruszyli w trasę promującą album „Lord Of The Night”. Po sukcesie w Kairze w kwietniu 2012 roku zespół zdecydował się na szereg koncertów poza Bejrutem, co również spotkało się z zaskoczeniem fanów. Jako pierwsza grupa metalowa w historii libańskiej sceny postanowili wystąpić poza dwoma największymi miastami kraju, czyli Bejrutem i Trypolisem, mimo to zapełniają kolejne sale.

Heart Attack – http://heartattack.pl – powstał w 2001 roku z inicjatywy Pawła Szostaka (perkusja) i Marcina Ziobro (gitara). Skład uzupełnili Piotr Gustkowicz (bas) zastąpiony później przez Krzysztofa Jaglińskiego oraz Rafał Juras (wokal). Każdy z członków miał wcześniej do czynienia z muzyką rockową (m.in. Spirythm, Awaria, Zakaz Wjazdu, Broker). Przez pierwsze trzy lata działalności Heart Attack rejestruje cztery materiały demo i szlifuje umiejętności sceniczne u boku takich grup jak: Frontside, Virgin Snatch, Decapitated, Hate, Sceptic, Proletaryat, czy Closterkeller. W czerwcu 2006 roku. w składzie pojawia się druga gitara – za sprawą Gniewomira Latacza (Spirythm, Totem). Trzy lata później w tym składzie album „Polaris”, promowany klipem „Babilon”. Na początku roku 2010 biorą udział w trasie Creative Act Of Music Tour, obejmującej 12 największych polskich miast. W maju tego samego roku szeregi zespołu zasila nowy basista Radosław Nattich (Skull & Bones), a stanowisko wokalisty obejmuje Mateusz Chmielewski. Pod koniec roku u boku Frontside i Totem objeżdżają centralną i południową Polskę prezentując na koncertach nowe numery. Rok 2011 to seria koncertów na północy oraz w centralnej i południowej części kraju. Przychylność publiczności, jak również recenzje płyty i występów (aktualnie ponad 160 koncertów na koncie) powalają pozytywnie patrzeć w przyszłość. Jesienią biezącego.roku ukaże się ich nowa płyta.

Scream Maker – http://www.facebook.com/screammaker – to wybuchowa mieszanka klasycznego heavy metalu. Obecny skład uformował się w 2011 roku i liczy pięć osób. Wyróżniają się porywającym wokalem, ostrymi riffami, bogatą perkusją i dynamiczną sekcją rytmiczną. Zainspirowani zespołami takimi jak Iron Maiden, Dio czy Judas Priest tworzą muzykę wobec której z pewnością nie da się przejść obojętnie. Udowadniają to zabierając swoich słuchaczy w emocjonującą podróż na każdym koncercie.

Taliban Monkey Soldiers – http://www.facebook.com/pages/Taliban-Monkey-Soldiers/187623381256668 – (dawniej Incorporated) tworzy grupa pięciu muzyków znanych z takich formacji jak Unquadium, Lostbone, Blindfolded. Zespół powstał latem 2010 roku, w tym czasie uformował się skład i zaczęły powstawać pierwsze kompozycję. Na początku 2012 roku ukazała się debiutancka płyta, na której znalazło się 11 energetycznych utworów. Muzyka TMS to połączenie różnych gatunków takich jak metal, stoner, a nawet elementy hardcore czy death metalu.

www.fantommedia.pl
www.facebook.com/fantommedia

Powrót do góry