„Wszyscy kochają nasze miasto – Historia grunge’u z pierwszej ręki” – Mark Yarm (Wydawnictwo Kagra)

532 strony + wkładka ze zdjęciami, miękka oprawa. Premiera: 22.11.2019 r.

Muzyczna książka roku magazynu Spin

Muzyczna książka roku National Public Radio

Najlepsza książka roku w kategorii muzyka według brytyjskiego – The Guardian

Najlepsza książka roku w kategorii muzyka według brytyjskiego – Telegraph

„Ta książka mogła być wielkim, wrednym kompendium plotek i okazją do wyrównania rachunków dla przedstawicieli klaustrofobicznego, odseparowanego od świata środowiska muzycznego. I faktycznie tym jest, ale w najlepszym możliwym wydaniu. Jest też czymś znacznie, znacznie więcej. Yarm zebrał historię grunge’u do kupy z wypowiedzi ludzi, którzy stworzyli ten nurt, a ich świadectwa są pełne niesamowitej elokwencji, pasji, bezstronności i gniewu”. – Lev Grossman, Time

„Ta wyczerpująca ustna opowieść przepełniona jest nieznanymi dotąd szerzej, a arcyważnymi osobami, które pomagały muzykom i przyszłym gwiazdom; każdy dostaje w tej książce swoje pięć minut, a Yarm tka z ich słów tę niezwykłą historię od samego jej zarania, przez rozkwit, który nie śnił się zaangażowanym w nią ludziom w najbardziej śmiałych snach, po jej zmierzch i upadek. Tak, znajdziecie tu pełno historii z Kurtem Cobainem w roli głównej, ale ta książka to znacznie więcej – są tu postacie zupełnie nie do strawienia, są dziwne scenki i anegdoty, jest kreatywny chaos, jest śmiech, są tragedie i dużo, dużo taniego piwa”. – Ann Powers, NPR

„Klarowny i fascynujący obraz muzycznej sceny Seattle, rewolucji muzycznej, która zjadła właśnie dzieci. Tak, jak Detroit, Liverpool, Nowy Orlean, czy Chicago są na zawsze złączone z konkretną muzyką, która narodziła się w tych miastach, tak samo Seattle było kreatywnym hubem dla muzycznego stylu, który na kilka lat zdominował wyobraźnię fanów kultury popularnej. Wzruszająca i dojmująca historia, którą spisał Yarm, uświadamia fanom rocka jak dokładnie rezonowały ze sobą wszystkie te struny i kable od gitar”. – The Wall Street Journal„

Z pewnością nie brakuje na rynku książek dokładnie dokumentujących zryw alternatywnego rocka z początku lat dziewięćdziesiątych oraz To, Co Wymyślił Kurt. Ale, jeżeli chodzi o detale związane z kadencją Seattle jako muzycznego pępka świata tamtych lat – od Cat Butt po Candlebox – trudno znaleźć lepszą pozycję do czytania”. – Spin„

Dla najzagorzalszych fanów, czy ludzi po prostu ciekawych tego, co to było za zamieszanie w tamtych latach, doskonała książka Marka Yarma Wszyscy kochają nasze miasto jest pozycją, po którą zdecydowanie powinni sięgnąć. Yarm dokonał imponującego wysiłku złożenia w całość tej niezwykle czarującej i ujmującej historii, która jest i zabawna i smutna, a opowiadają ją, własnymi słowami, osoby, które bezpośrednio lub pośrednio przyczyniły się do stworzenia tego brzmienia, z którego Jet City miało był znane już na zawsze”. – Seattle Post-Intelligencer

„Bardzo zabawna historia, a jednocześnie głęboko smutna, tego wspaniałego momentu w latach dziewięćdziesiątych, kiedy grupa punkrockowców z Seattle przypadkowo zaczęła robić hałas na całym świecie. Mark Yarm stworzył najlepszą kronikę tego, jak do tego doszło i co konkretnie się wtedy działo oraz jak wszystko skończyło się zdecydowanie zbyt wcześnie”. – Rob Sheffield, autor Love Is a Mix Tape i Talking To Girls About Duran Duran

„Odłożyłem tę książkę po przeczytaniu z szerokim uśmiechem na ustach. Większość jej treści opisuje zwykłe, szare życie muzyków z zachodniej części stanu Waszyngton – wywalają cię z kolejnej kapeli, a twoja dziewczyna spędza zdecydowanie za dużo czasu z perkusistą z the Melvins albo the Screaming Trees. Jednak, koniec końców, Wszyscy kochają nasze miasto sprawiło, że znów chciałbym być młody – to przede wszystkim, głupi i mieć fart”. – The Washington Post

„Mark Yarm złożył w jedną książkę ewangelię grunge’u. Oto kurs doskonalący i uzupełniający dla tych wszystkich z nas, dla których wspomnienia z tamtych lat są nieco mgliste, czy niewyraźne”. – Chuck Palahniuk, autor Podziemnego kręgu„

Zdecydowanie można rozsmakować się w klimacie środowiskowych plotek, ale ta książka to przede wszystkim zbiór pasji i szczerości”. – New York Daily News„Szczegóły oszałamiającego sukcesu grunge’u i wszystkich zaangażowanych w niego muzyków, w tym Cobaina, Love i Veddera, opowiedziane głosami osób, którym dane było przeżyć to wszystko od środka”. – The Hollywood Reporter

„Yarmowi, w swym dziele, udaje się uchwycić to napięcie, która sprawiło, że ten czas był tak bardzo frapujący”. – Greg Kot, Chicago Tribune„Zrozumiały, dostarczający rozrywki i niezwykle przyjemny w czytaniu zapis słów muzyków oraz wszystkich ludzi z szeroko pojętego zaplecza, którzy na trwałe zmieni bieg rockowej historii”. – The Times-Picayune

„Absolutnie rozkoszne i porywające dzieło. Genialna i wyczerpująca ustna historia grunge’u, spisana przez Marka Yarma wypełniona jest żywymi, bujnymi obserwacjami. Dwieście pięćdziesiąt wywiadów z osobami, które były bezpośrednio zaangażowane w narodziny chyba najbardziej nieprzewidywalnej muzycznej sensacji, tworzy przekomiczną a zarazem tragiczną i porywającą pozycję”. – Londyński Sunday Times

„Złożenie i zredagowanie tylu wywiadów, które dają możliwość wypowiedzenia się wszystkim, od największych gwiazd po osoby odpowiedzialne za podłączanie kabli podczas koncertów, musiało być ciężkie niczym jedna z prac samego Heraklesa. Chociaż muzyczna scena Seattle, przypominająca gulasz wypełniony szalonym, nieokiełznanym uzależnieniem od narkotyków, waśniami oraz zadziwiającą ilością ofiar śmiertelnych, mogła posłużyć jako tło goniącej za tanią sensacją historii, Yarm stworzył na jej podstawie opowieść przepełniającą czytelnika współczuciem i sympatią dla młodych mężczyzn i kobiet zmiecionych przez kulturowy moment, nad którym nie byli w stanie mieć jakiejkolwiek kontroli”. – The Guardian (UK)

„Żywa, dowcipna, melancholijna i wyczerpująca historia… Bez względu na finalną kompromitację i rozpad, przez krótki moment Seattle stworzyło porywający, popkulturowy fenomen, który może dumnie stać w jednym szeregu z podobnymi wydarzeniami w historii. Praca Yarma, pełna miłości i szacunku, zdecydowanie oddaje tym chwilom wszelką należną im sprawiedliwość”. – Time Out London„Oszałamiający melodramat podsycany pasją do muzyki, młodzieńczą bezczelnością, wahającymi się braterskimi i romantycznymi sojuszami, alkoholem, niewiarygodnymi historiami i narkotykami, przyczyniającymi się finalnie do ostatecznej klęski i upadku”. – The Telegraph (UK)

„Z piwnicznych błazenad i wygłupów przez szczyt i potęgę grunge’u na antenie MTV, aż po ostateczne stoczenie się w narkotyczną ciemność – książka Yarma jest momentami przezabawna, pouczająca, wyjaśniająca, a w końcu rozdzierająca serce. Mistrzowskie i niezwykle mocne przypomnienie tego, jak całe środowisko muzyczne stało się ofiarą swojego własnego, zupełnie nieoczekiwanego sukcesu. Pozycja obowiązkowa dla każdego fana muzyki”. – The Vancouver Sun

„Niezwykle imponujący zapis historii grunge’u. Doskonałe uzupełnienie coraz większej kolekcji ustnych historii muzyki”. – Legs McNeil, współautor Please Kill Me: Punkowa historia punka

„Miarodajny, nieprzyzwoity, grunge’owy odpowiednik Please Kill Me”. – MOJO„Ostateczna ustna historia sceny muzycznej w Seattle, koniec kropka”. – Alternative Press „Encyklopedyczna dokładność i niezrównana bliskość w stosunku do omawianego tematu”. – Record Collector

„Ta książka to de facto bardzo rozbuchana, niezwykle rozrywkowa, całonocna pogadanka w towarzystwie wszystkich osób, które miały jakiekolwiek znaczenie w świecie muzyki na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych”. – Seattle Weekly

„Ta niezwykle przyjemna w czytaniu księga przypomina każdą grunge’ową kapelę, o której kiedykolwiek słyszałeś (Pearl Jam, Nirvana, Soundgarden, Melvins), lub nie (ledwo o was słyszeliśmy, Skin Yard). Pierwsza naprawdę dokładna publikacja na temat tego gatunku. Są plotki, owszem, ale to fascynujące ile znajdziemy tu zdrad, ile śmierci… niczym jak u Szekspira… gdyby, oczywiście, Szekspir pisał o noszących kiepskie fryzury narkomanach uzależnionych od heroiny”. – Revolver

„Pełna miłości, szacunku, szczegółów i plotek książka Yarma, o wzlotach i upadkach współczesnej sceny muzycznej ze Seattle, to jedna z najważniejszych, w ostatnich latach, książek o muzyce rockowej”. – Kirkus Review

„Wspaniałe ustne historie nie pojawiają się często. Utkanie spójnej narracyjnie historii ze wszystkich tych wspomnień, nierzadko chaotycznych i niespójnych ze sobą, bez żadnej dodatkowej narracji musiało być trudne. A zrobienie z tego historii intymnej, a jednocześnie o epickich rozmiarach, wydawać by się mogło już zupełnie niemożliwe. Gdy to się udaje, tak jak w przypadku Wszyscy kochają nasze miasto Marka Yarma, oznacza to, że mamy do czynienia z autorem obdarzonym nietuzinkowym talentem. Historia grunge’u w końcu doczekała się porządnego zapisu, a czytelnik ma wrażenie, że, znajduje się nagle w pokoju pełnym nowych przyjaciół. Jedna z najlepszych książek o muzyce rockowej”. – Mark Spitz, współautor We Got the Neutron Bomb: The Untold Story of L.A. Punk

„Drodzy fani muzyki pokolenia X – oto wasz Święty Grall”. – Tulsa World

„Klasyk monumentalnej skali”. – Paste„Wciągająca, pełna plotek książka, której nie sposób odłożyć”. – Vulture blog magazynu New York

„Opera mydlana podsycana narkotykami i rozdętym ego.” – brytyjski The Guardian

„Doskonała pozycja”. – The Hollywood Reporter

„Ciężko będzie napisać coś lepszego.” – Spin

Dwadzieścia lat po wydaniu Nevermind Nirvany i Ten Pearl Jamu pojawia się wyczerpująca i nie do pobicia książka o Seattle ery grunge’u, na którą składa się ponad 250 wywiadów pełnych nieznanych do tej pory historii oraz liczne, niepublikowane wcześniej zdjęcia.

W 1986, zupełnie nieopierzona wytwórnia płytowa ze Seattle wydaje składankę Deep Six, na którą składają się utwory lokalnych zespołów takich jak Soundgarden, the Melvins, czy Green River. Sprzedaje się fatalnie, ale tworzy muzyczną historię, bo dokumentuje kiełkujące lokalne brzmienie – surowe połączenie heavy metalu i punka, które obecnie znamy jako grunge. Pięć lat później, wyniesiony przez „Smells Like Teen Spirit” – wielki hit Nirvany – grunge staje się słowem znanym w każdym zakątku świata, a Seattle zmienia się w strefę zero dla alternatywnego rocka lat 90.

Wszyscy kochają nasze miasto przybliża tę erę wypowiedziami muzyków, producentów, managerów, producentów muzycznych, reżyserów teledysków, fotografów, dziennikarzy, publicystów, właścicieli klubów, pracowników technicznych i wszelkich świadków, którzy przeżyli ten nurt i widzieli wszystko od środka: od lokalnych kapel, które pojawiły się na Deep Six po światowy sukces słynnej wielkiej czwórki (Nirvana, Pearl Jam, Soundgarden i Alice in Chains), od początków niezależnej wytwórni Sub Pop ze Seattle po kontrakty z największymi wytwórniami na świecie, żywiącymi się szaleństwem, które nastało, od radości związanej z robieniem hałasu w piwnicach i małych klubach muzycznych po tragiczne śmierci Kurta Cobaina i Layne’a Staleya.

Poruszająca, zabawna, ponura, wnikliwa i miejscami drastyczna historia przedstawiona we Wszyscy kochają nasze miasto stanowi miarodajny i fascynujący portret niezwykłej ery w dziejach muzyki rozrywkowej.

Tłumaczenie: Joanna Bogusławska

http://www.kagra.com.pl/rock/wszyscy-kochaja-nasze-miasto-historia-grungeu-z-pierwszej-reki

Miejsce zamieszkania: Parczew, Polska. Zainteresowania / Hobby: muzyka, dziennikarstwo muzyczne, religioznawstwo, orientalistyka, antropologia, psychologia, medycyna, socjologia. Ulubione gatunki muzyczne: przede wszystkim wszystkie gatunki Metalu, Hardcore'a, Progresywny Rock oraz Gothic, Ambient, Muzyka Klasyczna, Etniczna, Sakralna, Chóralna, Filmowa, New Age, Folk i czasem Jazz, Elektro, Muzyka Eksperymentalna, Alternatywna... Współtworzył magazyn & webzine Born To Die'zine jako Gnom.
Powrót do góry