ACYL „Aftermath”

Wydane własnym nakładem, 2016

Muzyka: Ethnic Metal / Folk Metal
Strona internetowa: http://www.acyl.fr
Czas trwania: 47:26 minut (10 utworów)
Kraj: Francja

 

ACYL choć pochodzi z Francji, to jego członkowie (a przynajmniej część) przybyli z Algierii. Wydawnictwo „Aftermath” jest drugim pełnym albumem zespołu, nagranym po materiale z 2012 roku zatytułowanym „Algebra”. Wygląda na to, że pomimo czasów, w których relacje pomiędzy krajami europejskimi a arabskimi są napięte (w czym Francja nie jest odosobniona) zespół wydał śmiały album. Nie ukrywam, że łączenie muzyki Metalowej z różnego rodzajami Folku, a zwłaszcza z muzyką Środkowego Wschodu (arabską czy żydowską) bardzo mi się podoba. Wydaje się, iż jako, że Algieria jest pod wpływem kultury arabskiej to również muzyka zawiera wiele cech Muzyki Arabskiej. I właśnie dzięki temu doszło do wybornego scalenia muzyki Metalowej z Muzyką Arabską…

Oczywiście ACYL nie jest pierwszym i jedynym tego typu zespołem. Jest ich wiele, chociażby znany ORPHANED LAND, czy mniej znane BREED77 lub MYRATH i wiele innych… Aczkolwiek uważam, że ACYL nieco się wyróżnia. Chociażby poprzez brzmienie gitar (z obniżonym strojeniem) i specyficzną formę aranżowania riffów (chwilami zbliżoną do Groove Metalu, innym razem do Death Metalu lub Metalcore’a). Dzięki temu ACYL w wielu momentach brzmi bardzo ciężko, drapieżnie i miażdżąco, co podkreślają także charczące i krzyczane growle, pomiędzy którymi wybrzmiewają czyste, melodyjne śpiewy, recytacje i chórki (nierzadko płynące po arabskich skalach i tonacjach). Podobnie jest z partiami solowymi gitar, których melodie dość często nawiązują do Muzyki Arabskiej. Ponadto ważnym walorem artystycznym muzyki ACYL jest wykorzystanie tradycyjnych instrumentów i tradycyjnych śpiewów w języku arabskim wplecionych pomiędzy metalowe frazy, przeplatających się i uzupełniających się nawzajem. Wielokrotnie usłyszymy dźwięki tworzące mroczny (chwilami melancholijny) lub pustynny klimat w nastroju Bliskiego Wschodu i Północnej Afryki.

W swoich aranżacjach zespół zastosował wiele ciekawych rozwiązań tematycznych, dzięki którym muzyka zawierająca tak skrajnie odmienne dźwięki jest spójna. Metalowa ciężkość, drapieżność i agresja płynnie przeplata się z folkowymi motywami, melodiami i klimatem.

Rzekłbym, że kompozycja symbolicznie ukazuje spójną jedność i koegzystencję pomiędzy Wschodem a Zachodem. Skoro jest to możliwe w sztuce to musi być także możliwe w życiu realnym. Wystarczy tylko się porozumieć i ustalić wspólne wartości.

Lista utworów:
1. Numidia
2. Mercurial
3. Gibraltar
4. Finga
5. Son of Muhieddine
6. The Battle of Constantine
7. Tin Hinan
8. Gaetuli
9. quanimity
10. Pride

Skład:
Reda Ourdani – gitara, etniczny śpiew, tradycyjne instrumenty perkusyjne
Michael Varas – perkusja, sample, etniczny śpiew
Samy Rihane – bas, etniczny śpiew, tradycyjne instrumenty perkusyjne
Abder’Rahman Abdallaoum – gitara, etniczny śpiew, tradycyjne instrumenty perkusyjne
Amine Acyl – wokale, gitary, perkusja, bas, etniczny śpiew, tradycyjne instrumenty perkusyjne, mandolina

Ocena: 9.0/10

Miejsce zamieszkania: Parczew, Polska. Zainteresowania / Hobby: muzyka, dziennikarstwo muzyczne, religioznawstwo, orientalistyka, antropologia, psychologia, medycyna, socjologia. Ulubione gatunki muzyczne: przede wszystkim wszystkie gatunki Metalu, Hardcore'a, Progresywny Rock oraz Gothic, Ambient, Muzyka Klasyczna, Etniczna, Sakralna, Chóralna, Filmowa, New Age, Folk i czasem Jazz, Elektro, Muzyka Eksperymentalna, Alternatywna... Współtworzył magazyn & webzine Born To Die'zine jako Gnom.
Powrót do góry