LUMSK „Fremmede Toner”

Dark Essence Records, 5 Maj 2023

Muzyka: Progressive Folk Rock/Metal
Strona internetowa:
http://www.lumsk.com/
https://www.facebook.com/lumskmusic
https://lumsk.bandcamp.com/album/fremmede-toner
Czas trwania: 59:40 (12 utworów)
Kraj: Norwegia

Po 16 latach od wydania ostatniego albumu „Det Vilde Kor” Norweski LUMSK powraca z czwartym albumem „Fremmede Toner” (Obce tony). I jak głosi wieść tytuł albumu dosłownie nawiązuje do tytułu zbioru wierszy norweskiego autora André Bjerke, gdzie zawarł on przekłady najsłynniejszych europejskich i północno-amerykańskich poetów, jak Nietzsche, Goethe, Swinburne, itp. A ten album, lirycznie jest właśnie oparty na niektórych z tych wierszy.

Muzycznie LUMSK podąża tą samą drogą co przed laty, która w przeszłości przyniosła im międzynarodowe uznanie. Chociażby zaczynając w 2005 roku od zdobycia największej nagrody w Norwegii, jaką kiedykolwiek przyznano na Larm (na norweskim festiwalu muzycznym), wartą 500 000 NOK… Zresztą Norwegia słynie z tego, że docenia swoich rockowo-metalowych artystów…

Album „Fremede Toner” składa się z dwunastu utworów, a raczej z 6 par utworów. Pierwsze utwory ukazują norweskie przekłady wierszy, a następne ukazuję je w ich oryginalnej formie. Jednak utwory nie są takie same, aczkolwiek są do siebie podobne, czasem bardziej, innym razem tylko niewiele… Taki zabieg świetnie ukazuje jak można bawić się kompozycjami, opierając się na tych samych podstawach…

Ten album przedstawia nam nową wokalistkę Mari Klingen oraz nowego gitarzystę Roar’a Grindheim’a. O składzie dodam jeszcze tyle, że reszta muzyków ma duże doświadczenie z innymi zespołami, zwłaszcza z kręgu Black Metalu i Power Metalu, jak AD INFEROS, FOLKVANG, FURZE, WALHALLA, CONFIDENTIAL, ETERNAL FLAME, THEATER OF PAIN, GAIA EPICUS, APPROX, KLOMPFOT, BLODSMAK, FROST, SALMEKLANG…

„Fremmede Toner” jest bardzo dualistycznym albumem… Owy dualizm, z jednej strony tworzą delikatne neofolkowe kompozycje, inspirowane nordyckim folkiem, gdzie delikatny i nastrojowy kobiecy śpiew unosi się nad spokojnymi kompozycjami tworzonymi przez pasaże fortepianu, czystych gitar i melodii skrzypiec… Wiele muzycznych tematów także jest inspirowanych muzyką klasyczną, a zwłaszcza przy większym natężeniu dźwięków – nawet symfoniczną… Czasami ten śpiew emocjonalnie się uniesie, a nawet nieco wzburzy (ale to są dosłownie chwile). Tą folkową atmosferę pogłębiają norweskie teksty (chociaż oczywiście usłyszymy też język niemiecki)…

Drugą stronę tego dualizmu budują rockowo-metalowe aranżacje, o bardzo progresywnych aranżacjach, które zawierają zagrywki o metalowych strukturach (miejscami bardzo potężnych), progresywno-rockowe riffy, charakterystyczne (dla progresywnego grania) oraz nastrojowe solówki i oczywiście rozbudowane rytmicznie perkusyjne tempa (z synkopowymi załamaniami rytmiki)… Nie obyło także się bez klawiszowych dźwięków (bogatych brzmieniowo), rozbrzmiewających czasem w tle lub odgrywających znaczące melodie… W tych rejonach można by umieścić męski śpiew, czasem poetycki, czasem z lekką chrypką i emocjonalnym krzykiem (kroczącym po angielskich lirykach)…

Jednak „Fremmede Toner” nie separuje od siebie powyższych tematów, wręcz przeciwnie, scala je, pozwala im koegzystować. Przez co muzyka nabiera dużego rozmachu, poszerza swoją melodyczną ekspansję i bardziej eksploruje przestrzeń… Wzniosłe i bardzo uczuciowe melodie przeplatają się z dynamicznymi tematami…

Muzyka LUMSK chociaż przez wyraźne inklinacje do „progresji” jest bardzo matematyczna, to nie jest bezduszna, wręcz przeciwnie jest bardzo nastrojowa i natchniona emocjami… od melancholii, przez gniew po bardziej pozytywne emocje, jakąś sielskość, nadzieję… Tutaj spokój tańczy ze złością… A melancholia z radością…

Lista utworów:
1. Det Døde Barn
2. En Harmoni
3. Avskjed
4. Under Linden
5. Fiolen
6. Dagen Er Endt
7. Das Tote Kind
8. A Match
9. Abschied
10. Under Der Linden
11. Das Veilchen
12. The Day Is Done

Skład:
Espen Warankov Godø – Keyboard, Pianino, Melotron, Organy Hammonda, Organy kościelne, Wokale
Eystein Garberg – Gitary
Siv Lena Waterloo Laugtug – Skrzypce
Espen Hammer – Bas
Vidar Berg – Perkusja
Roar Grindheim – Gitary
Mari Klingen – Śpiew

Ocena: 10/10

Miejsce zamieszkania: Parczew, Polska. Zainteresowania / Hobby: muzyka, dziennikarstwo muzyczne, religioznawstwo, orientalistyka, antropologia, psychologia, medycyna, socjologia. Ulubione gatunki muzyczne: przede wszystkim wszystkie gatunki Metalu, Hardcore'a, Progresywny Rock oraz Gothic, Ambient, Muzyka Klasyczna, Etniczna, Sakralna, Chóralna, Filmowa, New Age, Folk i czasem Jazz, Elektro, Muzyka Eksperymentalna, Alternatywna... Współtworzył magazyn & webzine Born To Die'zine jako Gnom.
Powrót do góry