PERCIVAL SCHUTTENBACH „Reakcja Pogańska”

PERCIVAL SCHUTTENBACH „Reakcja Pogańska” - okładka
Muzyka: Folk Metal
Strona Internetowa: www.percivalschuttenbach.art.pl
Czas Trwania: 56:22 minuty (11 utworów)
Kraj: Polska



„Reakcja Pogańska” jest kolejnym albumem folkowo metalowej hordy z Lubina, która dumnie określiła swoje przedsięwzięcie jako New Wave Of Polish Heavy Folk. I powiem szczerze, że owo określenie idealnie pasuje do charakteru kapeli. PERCIVAL SCHUTTENBACH jest sensu stricte folkowo metalowym bandem, gdyż jego kompozycje to w większości metalowe aranżacje ludowych pieśni słowiańskich, zawierających nie tylko ludowe melodie ale i teksty (oraz język) zaczerpnięte ze słowiańskiego folkloru będące miksem pieśni Polskich, Białoruskich, Bułgarskich oraz Ukraińskich. Mało tego, w utworach usłyszymy poza typowym rockowym instrumentarium, grę na tradycyjnych instrumentach typu mandolina, róg, ligawa, instrumenty smyczkowe i liczne wspomagajki.

Muzyka jest bardzo energiczna, melodyjna, swoiście klimatyczna, zarówno skoczna jak i melancholijna czy też z tak zwanym pazurem, gdzie przeplatają się ciężkie, dynamiczne gitarowe riffy, rytmiczne uderzenia instrumentów perkusyjnych z folkowymi melodiami i zadziornymi lub nostalgicznymi wokalami (głównie żeńskimi). Na uwagę zasługuje warstwa liryczna skupiająca się na życiu i kulturze średniowiecznej oraz wydarzeniach z tamtej epoki. Przy okazji można posłuchać ówczesnych języków, które przy metalowej oprawie brzmią bardzo kuriozalnie ale i oryginalnie. Choć PERCIVAL SCHUTTENBACH, o ile mi wiadomo, jest raczej jedyną w swoim rodzaju tego typu polską kapelą to niektóre momenty kojarzą się z dokonaniami ANKH (wyłącznie za sprawą połączenia rockowo-metalowych gitar z niektórymi partiami smyczków) czy też STOS (dzięki ostrzejszym partiom damskich wokaliz; miejscami ten drapieżny kobiecy śpiew jest bliski śpiewowi Ireny Bol). Jednak to tylko nieznaczne asocjacje nie wpływające na ogólną całość. Nieco odmiennym klimatycznie kawałkiem z „Reakcji Pogańskiej” jest „Satanismus (Braniewo song)”, który raczej ma najmniej wspólnego ze średniowiecznym folklorem, aczkolwiek mimo swojej chwilami typowo metalowej aranżacji ma w sobie duszę i prezentuje mroczno-melancholijno-satyryczny ton (skupiając sobie wielojęzyczną warstwę liryczną – język niemiecki, łaciński, polski, angielski, a może i nawet neologizmy).

Album wydany jest w postaci digipacku, z apetyczną „pogańską zakonnicą” w środku . I jak głosi „Bajka o melodii” zawarta tam muzyka i „dźwięki radują serca, a rytm nadaje sens. (…) Stęsknionym, pokaże miłość. Smutnych, rozbawi. Zmęczonych, ukoi. (…) Melodia ta, bowiem, jest magiczna.”

ocena: 8.0/10

Lista utworów

1. Gdy rozum śpi
2. Rosa
3. Pani Pana
4. Pocałunek
5. Aziareczka
6. Jadą Konie
7. Lazare
8. Reakcja pogańska
9. Oj Dido
10. Satanismus (Braniewo song)
11. Pasla

Skład

Katarzyna Bromirska: wiolonczela, śpiew, Kaos Pad II, programowanie
Joanna Lacher: śpiew, gitara basowa
Mikołaj Rybacki: gitara, gitara akustyczna, gitara basowa, mandolina, róg, ligawa, wspomagajki, programowanie, śpiew
Piotr Banaszkiewicz: bębny, instrumenty perkusyjne

Gościnnie:
Mariusz „Muzykomaniek” Tryniszewski: gitara basowa

Powrót do góry