CINIS „Subterranean Antiquity”

Old Temple, 2014

Muzyka: Death Metal
Strona internetowa: www.facebook.com/cinisofficial
Czas trwania: 42:14 minuty (11 utworów)
Kraj: Polska

 

Zespół Cinis, którego płyty dotyczy ta recenzja, pochodzi z Białegostoku. Są jeszcze co najmniej dwa bandy o tej samej nazwie, death-metalowy Cinis z Kalisza i black-metalowy ze Szwajcarii. Białostoccy śmierć-metalowcy wcześniej nagrali jedno demo w 2005 i pełno czasowy album w 2008. Okładka najnowszego dzieła Cinis formą plastyczną i klimatem kojarzy mi się trochę z wizjami malarskimi Zdzisława Beksińskiego.

Muzycznie „Subterranean Antiquity” to kawał doskonałego, brutalnego i technicznego death-metalu. We wkładce zaznaczono, że niektóre riffy użyte na tym materiale stworzył poprzedni gitarzysta zespołu Sławek Jakowienko. Krążek rozpoczyna tajemnicze intro. Instrumenty strunowe wygrywają rytmiczną melodię kojarzącą się z Bliskim Wschodem. Napięcie powoli narasta, dołączają się klawisze i elektryczne gitary. Gwałtownie ale płynnie intro przechodzi w utwór „The First Manifesto”. Od tego momentu na płycie rządzi soniczny ekstremizm. Instrumentaliści posiadają wysoki poziomi umiejętności, są bardzo dobrze zgrani. Wokalista śpiewa w typowym death’owym stylu, niczym się nie wyróżnia. Ale w niektórych momentach urozmaica swój głos inną modulacją, m.in. w trackach „Fully Ossified” i „Darkness in Waves”.

Cinis na tej płycie nie wychodzi ani odrobinę poza kanony gatunku, co dla niektórych może być wadą. Jednak muzyka wymyślona i wykonana jest perfekcyjnie. Produkcja jest klarowna, choć bas trochę ginie w tej nawałnicy dźwięków. Kompozycje nie są monotonne, każda zawiera ciekawe solówki gitarowe i każda z tych solówek posiada swój indywidualny charakter. W „Vile Angels” słyszymy również krótkie solowe popisy najpierw perkusji a potem basu. Utwory urozmaicają wolniejsze i cięższe fragmenty, wplecione deklamacje (m.in. w „Index: a. Absurdity”), efekty elektroniczne połączone z pomrukami jakiejś bestii (w „Architectural Antiquity Lies Dormant”). Najagresywniejsze są kawałki nr 8,9 i 10, to już prawdziwa rzeźnia.

Każdy wielbiciel klasycznego death-metalu powinien mieć tą płytę.

Lista utworów:
1.The Edifice Crashes
2.The First Manifesto
3.Fully Ossified
4.Darkness in Waves
5.Vile Angels
6.Snapshot
7.Future Imperfect
8.Architectural Antiqiuty Lies Dormant
9.Subterranean Process of Rebirth
10.Index: a. Absurdity
11.Nothing

Skład:
Łukasz “Kret” Sikorski – wokal
Łukasz “Bielem” Bielemuk – gitara
Maciej „Iwan” Jakoniuk – gitara
Rafał „Terefere” Zera – bas
Konrad Zubrzycki – perkusja

Ocena: 8.5/10

 

Miejsce zamieszkania: Wałbrzych, Polska. Z wykształcenia technik geolog. Zainteresowania: muzyka, sztuki plastyczne, literatura, filozofia, biologia, neuronauka, astronomia, nietypowe odmiany szachów. Ulubione gatunki muzyczne: Black Metal, Progresywny Metal, Progresywny Rock, Hard Rock, Gothic, New Wave, Cold Wave, Noise, Elektroniczna Szkoła Berlińska. W wolnych chwilach tworzy kontrowersyjne opowiadania i rysunki.
Powrót do góry