1914 „Eschatology of War/Für Kaiser, Volk und Vaterland!” 2CD

Mazzar Records, 2016

Muzyka: Blackened Death Metal / Doom Metal
Strona internetowa: https://www.facebook.com/1914band
Czas trwania:
“Eschatology of War” CD1: 51:53 minuty (10 utworów)
“Fur Kaiser, Volk und Vaterland!” CD2: 55:13 minuty (10 utworów)
Kraj: Ukraina

Opisywany album to podwójne CD. CD1 pod tytułem „Eschatology of War” zawiera materiał pierwotnie wydany w wersji cyfrowej przez Archaic Sound w 2015. Zawartość CD2 zatytułowanego „Für Kaiser, Volk Und Vaterland!” pochodzi z dwóch źródeł. Utwory 1-4 zostały wzięte ze splitu z Minewerfer, opublikowanego w 2016 przez Archaic Sound, natomiast utwory 5-10 były wydane w 2016 przez zespół pod tytułem „Für Kaiser, Volk und Vaterland!”, w wersji cyfrowej.

Szczegółowe omówienie po kolei każdego utworu zawartego na CD1 „Eschatology of War” zajęłoby dużo czasu, tak bogata w pomysły i różnorodna jest to muzyka. Twórczość zespołu poświęcona jest Pierwszej Wojnie Światowej, tym się pasjonują, mają dużą wiedzę na ten temat. Umiejętnie wpleciono w poszczególne tracki fragmenty nagrań z epoki. Kiedyś byłyby bardzo trudne do zdobycia, w czasach Internetu jest to łatwiej wykonalne. Płytę rozpoczyna piosenka „Long Way to Tipperary”, wzięta chyba ze starej płyty szelakowej. Ta irlandzka pieśń była śpiewana przez anglojęzycznych żołnierzy Wielkiej Wojny. Wesołe nuty stopniowo zagłuszają odgłosy bitwy, przechodząc płynnie w drugi numer, atak muzyki metalowej. Kolejne utwory zawierają również ciekawe wstawki: wykonywaną przez niewiastę niemiecką wersję kolędy „Cicha Noc”, okrzyki francuskich oficerów i żołnierzy, grupę śpiewających Francuzów, fragmenty włoskich komunikatów radiowych, angielskojęzyczne wspomnienia wojenne kobiety, utwór muzyki klasycznej (nie rozpoznałem jaki, nie znam się), dźwięki trąbek wojskowych. Do tego wykorzystano odgłosy wojny: pojedyncze wystrzały i serie karabinów maszynowych, wybuchy, repetowanie broni, gwizd kul, okrzyki przerażonych ludzi.

Muzycznie utwory są bardzo urozmaicone, o zmiennych formach wyrazu. Są fragmenty w stylu ekstremalnego i mniej ekstremalnego blacku, ponurego, ciężkiego metalu, również metalu potężnego, mocarnego, są też momenty klimatyczne, oraz miarowe, rytmiczne. Wokal jest różnorodny, miejscami blackowy, kiedy indziej szepczący, także podniosły, albo rozpaczliwy. W utworze „Ottoman Rise” słyszymy bliskowschodnie melodie i śpiew. Gitarzyści są bardzo dobrzy, radzą sobie ze złożonym materiałem. W utworze „Frozen in Trenches” miejscami motyw gitary kojarzy mi się z QUEENS OF THE STONE AGE („First it Giveth”). Gra perkusji jest bogata, wykorzystuje wielorakie rytmy, automatyczną stopę, w „Ottoman Rise” kotły. Dla mnie „Eschatology of War” zasługuje na najwyższe uznanie, doskonale zrealizowany koncept. Tematem jest piekło wojny. Wszystkie złożone elementy pasują do siebie. Daję najwyższą notę.

Drugi krążek tego podwójnego CD, pod tytułem „Für Kaiser, Volk Und Vaterland!” rozpoczyna stare nagranie, zapewne wzięte ze stuletniej płyty. Orkiestra gra hymn narodowy Niemiec. Dwa kolejne utwory są całkowicie w stylu „Eschatology of War”, fragmenty black-metalowe pomieszane z klimatycznymi, pojawia się również ciężki i ponury metal. Track „8x50mm. Repetirgewehr” zaczyna się deklamującym wokalem przepuszczonym przez przetwornik, w tle słychać uciekającego przed wystrzałami żołnierza. Pojawia się metal w średnim tempie przechodzący w agresywny black, potem robi się klimatycznie, pięknie gra smutna gitara. Kończą odgłosy repetowania i wystrzałów. Kolejny numer to stereotypowy trochę monotonny remix. Utwory 5,6 i 7 to wersje demo, uboższe w środki wyrazu od tych wersji, które znalazły się na „Eschatology of War”, pomimo to dość ciekawe. Kolejny track to znowu niezbyt interesujący remix.

Potem na płycie znajdujemy cover Nirvany „Something in the Way”, rewelacyjny! Psychodeliczny, odjechany, psychotyczny. Może wielu metalowców odrzuca od zespołu Nirvana, ale niech posłuchają tej wersji! Na końcu outro, niemiecka piosenka wojskowa na którą nałożono dźwięki w stylu harsh-noise, ciekawy efekt (choć to nie nowy pomysł). Krążek „Für Kaiser, Volk und Vaterland!” jest nierówny, ciekawe utwory pomieszane z takim sobie, jednak jako całość broni się.

Lista utworów:
CD1 „Eschatology of War”:
1.War
2.Gasmask
3.Frozen in Trenches (Christmas Truce)
4.Verdun
5.Caught in the Crossfire
6.Zeppelin Raids
7.Ottoman Rise
8.Arditi
9.Battlefield
10.War Out

CD2 “Für Kaiser, Volk und Vaterland!”:
1.An Meine Völker! (intro)
2.Karpatenschlacht (Dezember 1914 – Marz 1915)
3.8x50mm. Repetiergewehr M.95
4.Gasmask (Eastern Front rmx by Solar Owl)
5.Caught in the Crossfire (Trench Demo 2014)
6.Frozen in Trenches (Trench Demo 2014)
7.Zeppelin Raids (Trench Demo 2014)
8.Zeppelin Raids (Western Front rmx by Asmodai)
9.Something in the Way (Nirvana Cover, Schclacht an der Sonne Version)
10.Preparing for the Next War (outro)

Skład:
Ditmar Kumarberg – wokal
Liam Fessen – gitara
Basil Lagendorf – gitara
Urmin von Heinessen – bas
Serg Seeman – perkusja
Sgt. Andrew Knifeman – gitara

Ocena:
CD1 “Eschatology of War” 10/10
CD2 “Fur Kaiser, Volk und Vaterland!” 7,5/10

 

Miejsce zamieszkania: Wałbrzych, Polska. Z wykształcenia technik geolog. Zainteresowania: muzyka, sztuki plastyczne, literatura, filozofia, biologia, neuronauka, astronomia, nietypowe odmiany szachów. Ulubione gatunki muzyczne: Black Metal, Progresywny Metal, Progresywny Rock, Hard Rock, Gothic, New Wave, Cold Wave, Noise, Elektroniczna Szkoła Berlińska. W wolnych chwilach tworzy kontrowersyjne opowiadania i rysunki.
Powrót do góry