STEINGRAB „Jahre nach der Pest”

SoundAge Productions, 2018

Muzyka: Atmospheric Black Metal

Strona internetowa:

https://steingrab.bandcamp.com

https://www.facebook.com/Steingrab/

Czas trwania: 45:27 minut (11 utworów)

Kraj: Niemcy

Nazwa zespołu oznacza w tłumaczeniu „kamienny grób”. STEINGRAB powstał w 2008 w Darmstadt, mieście będącym obecnie silnym ośrodkiem naukowym, zasłużonym również dla kultury i sztuki. Band założył multiinstrumentalista Mahr, jest jego jedynym członkiem, tylko na koncertach korzysta z pomocy innych muzyków. Lider STEINGRAB powiązany jest również z grupami MOROK, ALKARIS i NARGIS. Wcześniej projekt Mahra wydał jedno demo, dwa pełno czasowe albumy i jeden koncertowy.

Oprawa graficzna „Jahre nach der Pest” nawiązuje tematycznie do znaczenia nazwy zespołu. Płyta składa się wg mojego odtwarzacza z 12 utworów, ale przedostatni z nich to dwie minuty i dwanaście sekund ciszy, czasami spotyka się takie rozwiązania u metalowych kapel. Muza wypełniająca krążek to klimatyczny, smutny, nie pozbawiony agresji black-metal. Część tracków zawiera wokale, część jest instrumentalna, jest też kilka zagranych na klawiszach introdukcji. Nie tylko płyta jako całość jest urozmaicona, ale dotyczy to również poszczególnych kompozycji. W utworach przeplatają się fragmenty smutne, dołujące, wykorzystujące parapet z agresywnymi, gitarowymi, momentami muzyka jest bardzo natężona. Wokal jest typowo blackowy, czasami rozpaczliwy, w kawałku „Falscher Frühling” pojawia się w tle żeński chór. W niektórych trackach napięcie stopniowo narasta, aż do dużej gwałtowności z atakiem automatycznej stopy. Inne są spokojniejsze, z chwilami, gdy gra wiosło solo. Melodie gitar zawsze są smutne, choć często jednocześnie agresywne. Krótkie introdukcje – kojarzące mi się z muzyką kościelną – wykorzystują dźwięki pianina i keyboardu, wywołują nastrój przygnębienia.

Mahr sprawnie posługuje się wszystkimi instrumentami, których używa, także swoimi strunami głosowymi. Produkcja jest dość brudna, gitary słychać na pierwszym planie, perkusję i wokal na drugim a klawisze na trzecim. Ale jest to zabieg przemyślany, wszystko pasuje do siebie. Płyta jako całość, pomimo zastosowanych różnych środków wyrazu jest spójna. Słuchając jej wizualizuję sobie wnętrze opuszczonego kościoła w nocy, przez wybite okna wpada trochę księżycowego blasku, ławki są powywracane, na podłodze pali się kilka świec, choć w środku nie ma żywej duszy. Nie jestem znawcą atmosferycznego black-metalu, ale według mojej oceny krążek „Jahre nach der Pest” wybija się ponad przeciętność.

Lista utworów:

1. Präludium
2. Dämon
3. Rachewalzer
4. Das trübe Glas
5. Fort von hier
6. Falscher Frühling
7. Der trübe See
8. Mondfinsternis
9. Jahre nach der Pest
10. Walzer toter Zukunft
XII Verlorene Engel

Skład:

Stephan P.J. Krämer (aka Mahr) – teksty, kompozycje, wszystkie instrumenty, wokal, oprawa graficzna, miks

Ocena: 8.5/10

Miejsce zamieszkania: Wałbrzych, Polska. Z wykształcenia technik geolog. Zainteresowania: muzyka, sztuki plastyczne, literatura, filozofia, biologia, neuronauka, astronomia, nietypowe odmiany szachów. Ulubione gatunki muzyczne: Black Metal, Progresywny Metal, Progresywny Rock, Hard Rock, Gothic, New Wave, Cold Wave, Noise, Elektroniczna Szkoła Berlińska. W wolnych chwilach tworzy kontrowersyjne opowiadania i rysunki.
Powrót do góry