THE GREAT KAT „Beethoven Shreds”

TPR Music, 2012

Muzyka: Shred Metal / Neo-classical Metal / Speed Thrash Death Metal
Strona internetowa: http://www.greatkat.com
Czas trwania: 07:33 minut (7 utworów)
Kraj: U.S.A.

 

Materiał ten jest jakby reedycją pierwotnie wydanego krążka z 2011, aczkolwiek wcześniej w 2009 roku zostało wydane DVD z tymi samymi utworami. THE GREAT KAT raczej preferuje różne epki, kompilacje czy też reedycje stroniąc od pełnych albumów, których ma na swoim koncie tyko dwa (z początków swojej działalności, czyli z przełomu lat 80-90). Ta szalona i kontrowersyjna artystka obecnie raczej bazuje na skomponowanych i zaaranżowanych już wcześniej utworach nie tworząc nic nowego (poza pojedynczymi utworami), a szkoda…

Materiał „Beethoven Shreds” w większości oferuje utwory wręcz kultowe (w świecie Muzyki Poważnej), który rozpoczyna kompozycja „The Flight of the Bumble-Bee” – aranżacja pochodząca z 1990 roku z epki „Beethoven Mosh”. Utwór „Lot trzmiela” jest wszystkim znany w swej oryginalnej wersji, jednak THE GREAT KAT tradycyjnie oferuje swoją aranżację, gitarowo-skrzypcowo-orkiestrową – zawrotnie szybką (w tempie 300 BPM), drapieżną, dosłownie kąśliwą – co brzmi jak nagły atak wściekłych trzmieli!

Kolejny utwór to 5. Symfonia Beethovena w aranżacji pochodzącej również z 1990 roku (z albumu „Beethoven on Speed”), utrzymany w podobnym tonie co utwór poprzedni – zawrotnie szybko i złowieszczo. Aranżacja rzeczywiście brzmi tak, jakby sam jej twórca zażywał psychostymulanty!

„Torture Techniques” jest własną kompozycją, w której sama Kat daje upust swoim żądzom – agresywnie i histerycznie wrzeszcząc i piszcząc przy drapieżnych ultraszybkich gitarowych riffach i ostrych, przeraźliwych solówkach, w rytm szybkiej sekcji rytmicznej – co tworzy techniczną brutalną thrash/death metalową kanonadę dźwięków.

3. Koncert Brandenburdzki Bacha wprowadza nieco wytchnienia po tak wściekłych dźwiękach. Jednak jego sposób aranżacji jest podobny do poprzednich coverów, aczkolwiek tempo utworu i sam klimat jest nieco delikatniejszy… Po „Torture Techniques” i mimo dobitnych wirtuozerskich gitarowo-skrzypcowych dźwięków, utworu słucha się niczym balladę, którą w rzeczywistości nie jest.

Jednak THE GREAT KAT bardzo szybko powraca do torturowania słuchacza swoimi dźwiękami, tym razem przy pomocy pięćdziesięcio-sekundowego utworu „IslamoFascists”, którego ostre, agresywne i ultra szybkie tematy w stylu opętańczego Speed/Thrash/Death Metalu pełnego wirtuozerskich solówek, ultra-szybkich riffów i agresywnych wrzasków „Die! Die! You die! You die!” szatkują zmysł słuchu słuchacza…

Przedostatni utwór ponownie daje trochę odpocząć od tego zgiełku pełnego wściekłości. Ale to nie znaczy, że jest balladowo… Kompozycja Bacha zaaranżowana na klawesyn przy współudziale „metalowego” instrumentarium tworzy nieco psychotyczny klimat, jakby dźwięk klawesynu i „metalowy zespół” rywalizowały ze sobą, walczyły się o dominację by w efekcie się jakby rozjechać i zamilknąć…

Ostatnie kilkadziesiąt sekund wypełnia neo-klasyczno-metalowa wariacja na temat 24. Kaprysu Paganiniego… Schemat jest już też klasyczny… Ostre i agresywne połączenie skrzypiec, gitar przy szybkim tempie sekcji rytmicznej.

Całość trwa niecałe 8 minut! Ale czy ktoś by dłużej wytrzymał takie natężenie dźwięków (zwłaszcza wysokich) w takiej aranżacji bez uszczerbku na zdrowiu psychicznym? Bez wątpienia jest to bardzo kontrowersyjna propozycja zarówno dla muzyki Metalowej jak i Poważnej.

Lista utworów:
1. The Flight of the Bumble-Bee
2. Beethoven’s „5th Symphony”
3. Torture Techniques
4. Bach’s „Brandenburg Concerto #3”
5. IslamoFascists
6. Bach’s „The Art of the Fugue”
7. Paganini’s „Caprice #24”

Skład:
Katherine Thomas – Guitars & Violins & Screams, Cyber Orchestra, Samples

Ocena: 8.0/10

Miejsce zamieszkania: Parczew, Polska. Zainteresowania / Hobby: muzyka, dziennikarstwo muzyczne, religioznawstwo, orientalistyka, antropologia, psychologia, medycyna, socjologia. Ulubione gatunki muzyczne: przede wszystkim wszystkie gatunki Metalu, Hardcore'a, Progresywny Rock oraz Gothic, Ambient, Muzyka Klasyczna, Etniczna, Sakralna, Chóralna, Filmowa, New Age, Folk i czasem Jazz, Elektro, Muzyka Eksperymentalna, Alternatywna... Współtworzył magazyn & webzine Born To Die'zine jako Gnom.
Powrót do góry