„Black Metal – Ewolucja Kultu” – Dayal Patterson

Kagra, 2016

Strona internetowa: Kagra

Stron: 512 + 32 strony w kolorze, miękka oprawa

 

Po Książce „Władcy chaosu – Krwawe powstanie satanistycznego metalowego podziemia” Michael’a Moynihan’a i Didrik’a Soderlind’a, którą również wydało Wydawnictwo Kagra, przyszła kolej na bardziej dogłębne i szczegółowe zobrazowanie zjawiska muzyczno-socjokulturowego jakim jest Black Metal. Zdawałoby się, że każdy szanujący się fan Metalu orientuje się w podziałach tego szeroko pojętego gatunku muzyki Rockowej. Ale tak naprawdę czy ta wiedza jest rzetelna? Ponadto, wśród fanów Metalu powszechnie jest wiadomo, iż każdy z podstawowych gatunków tej muzyki charakteryzuje się określonym sposobem bycia, postawą (żeby nie powiedzieć – ideologią), desig’nem, image’m, czy po prostu kanonami mody. Ale to chyba właśnie Black Metal ze wszystkich gatunków muzyki Metalowej posiada najbardziej ciekawe i równocześnie najbardziej kontrowersyjne powyższe kryteria, co nie koniecznie idzie w parze z muzyką, która w tym przypadku może być prosta, czy wręcz atonalna i niszowa ale i także wirtuozowsko rozwinięta oraz wręcz komercyjna. Publikacja ta wprowadza czytelnika w mroczny i kontrowersyjny świat Black Metalu, w którym nie tylko muzyka odgrywa ważną rolę.

„Black Metal – Ewolucja Kultu” w bardzo rzetelny i wiarygodny, a przede wszystkim w chronologiczny sposób przedstawia całą historię Black Metalu, od samego jej początku – od czasów proto-blackmetalowych, inspirujących i poprzedzających powstanie Black Metalu, poprzez dziesięciolecia (gdzie na drodze ewolucji powstawały różne nurty i podgatunki, jak Pagan Metal, czy Viking Metal), aż po czasy współczesne i związane z nimi obecne nurty – Industrial Black Metal i Post Black Metal.

Historie ukazane w książce opowiadane są z perspektywy autora książki (narratora) oraz z perspektywy członków poszczególnych zespołów czy wytwórni płytowych (w postaci wywiadów i wypowiedzi muzyków na dany temat, np. VENOM, MERCYFUL FATE, BATHORY, HELLHAMMER / CELTIC FROST, VULCANO, BLASPHEMY, SAMAEL, ROTTING CHRIST, NECROMANTIA, VON, TORMENTOR, MASTER’S HAMMER, BEHERIT, MAYHEM, THORNS, DARKTHRONE, THOU SHALT SUFFER / EMPEROR, GEHENNA, GORGOROTH, TRELLDOM, CRADLE OF FILTH, DIMMU BORGIR, MÜTIILATION, MARDUK, FUNERAL MIST, SHINING, GRAVELAND / INFERNUM, BEHEMOTH, ENSLAVED, ISENGARD / STORM, ULVER, WINDIR, NEGURĂ BUNGET, HADES, PRIMORDIAL, ARCTURUS, MANES, SIGH, DØDHEIMSGARD, MYSTICUM, ABORYM i wielu innych). Poza wypowiedziami wielu osób poznajemy przy okazji biografię każdej z tych kapel, zawierającą wiele istotnych faktów z życia członków zespołów.

Książka ukazuje światopogląd wielu ważnych dla Black Metalu muzyków, np.
– jak postrzegali satanizm prekursorzy Black Metalu – VENOM, MERCYFUL FATE, HELLHAMMER czy BATHORY, a z kolei jak to samo zagadnienie postrzegali członkowie BLASPHEMY, BEHERIT lub MAYHEM, czy inne skandynawskie (i nie tylko) zespoły,
– czym charakteryzowało się ich podejście do chrześcijaństwa (a raczej anty chrześcijaństwa),
– jak postrzegano satanizm i Black Metal na przestrzeni lat oraz w rożnych rejonach świata (np. w Ameryce Północnej – BLASPHEMY, w Skandynawii – MAYHEM, BURZUM, BEHERIT, w Europie – MASTER’S HAMMER, TORMENTOR, BEHEMOTH, w Grecji – ROTTING CHRIST, NECROMANTIA, Japonia – SIGH, itd.),
– czym był narodzony w Norwegii „metalowy terroryzm”.

Książka odsłania wiele nieznanych faktów z życia niektórych muzyków i zespołów, jak dzieciństwo, inspiracje, przyjaźnie, a nawet konflikty z prawem (sprzedaż narkotyków, kradzieże, samobójstwa, morderstwa, kary pozbawienia wolności, itd.).

„Black Metal – Ewolucja Kultu” odsłania całą prawdę na temat konfliktu w Norwegii pomiędzy MAYHEM i BURZUM, a także przedstawiono ówczesną postawę nienawiści do Death Metalu i ogólnej komercjalizacji Metalu.

Wiele miejsca poświęcono Polskiej black-metalowej scenie, w tym BEHEMOTH i GRAVELAND oraz kontrowersyjnemu odłamowi NS Black Metal, którego kapele były zaangażowane w politykę. Ponadto ukazano konflikty i podziały pomiędzy Polskimi zespołami, które miały miejsce w latach 90-tych.

Dodatkowo autor przedstawia nam istotę komercjalizacji Black Metalu (chociażby CRADLE OF FILTH czy DIMMU BORGIR) oraz zespoły współczesnego Black Metalu oraz ukazuje nam drogę jaką obiera ten nurt obecnie, jak i dokąd zmierza.

Książka zawiera wiele archiwalnych czarno-białych zdjęć zespołów, okładek albumów, itp. oraz obszerny zestaw kolorowych zdjęć zespołów z rożnych okresów ich działalności..

„Black Metal – Ewolucja Kultu” to mitologia Black Metalu, która zapoznaje czytelnika z najważniejszymi bóstwami tego gatunku muzyki. Jednak zdarzenia opisane w książce nie są mitami a prawdziwymi historiami.

„Black Metal – Ewolucja Kultu” to obowiązkowa pozycja dla każdego fana Black Metalu.

Ocena: 10/10

Miejsce zamieszkania: Parczew, Polska. Zainteresowania / Hobby: muzyka, dziennikarstwo muzyczne, religioznawstwo, orientalistyka, antropologia, psychologia, medycyna, socjologia. Ulubione gatunki muzyczne: przede wszystkim wszystkie gatunki Metalu, Hardcore'a, Progresywny Rock oraz Gothic, Ambient, Muzyka Klasyczna, Etniczna, Sakralna, Chóralna, Filmowa, New Age, Folk i czasem Jazz, Elektro, Muzyka Eksperymentalna, Alternatywna... Współtworzył magazyn & webzine Born To Die'zine jako Gnom.
Powrót do góry