GWYDION „Gwydion”

Art Gates Records, 2020

Muzyka: Symphonic Folk / Viking Metal
Strona internetowa:
https://www.facebook.com/GwydionPT
Czas trwania: 68:59 (14 utworów)
Kraj: Portugalia

GWYDION zawiązał się w 1995 w stołecznym mieście Lizbona. Zespół działa z przerwą w 2015 roku. Wydał dotąd dość sporo, trzy dema i cztery pełne albumy.

Muzyka na „Gwydion” to folk-metal, często pomieszany z ostrym, złowrogim black-metalem. Dużo tanecznych, miejscami wręcz ludycznych motywów i melodii. W kompozycjach dominuje szybkie tempo, stylem agresji nawiązujące do BM, ale też są fragmenty bardziej hard-rockowe lub galopujące, także transowe i wolniejsze, mroczne. Dwa razy na płycie pojawiają się śpiewy bliskie szantom. Zamykający krążek „A Roda” to piękna, romantyczna ballada zaśpiewana po portugalsku przez niewiastę. Wokale poza tym są męskie i angielskojęzyczne, bogate w środki wyrazu – mocny czysty śpiew, growl, blackowy skrzek, deklamujący, w jednym miejscu piszczący. Do tego obfite wykorzystanie chórków.

Najbardziej udane na płycie są cztery numery części końcowej: „Ale Mead and Wine” to opętańczy taniec. „A Battle” jest pełną rozmachu epicką balladą, „Hammer of the Gods” z chwytającą za serce melodią, no i omówiony już finałowy track.

Na siedemdziesięcio-minutowe dzieło to jednak trochę za mało. Muza w zamierzeniu miała być dramatyczna, pełna rozmachu, wyszło to jednak połowicznie. Niby jest potęga lecz nie robi wrażenia. Pełno tu skocznych melodii, ale najczęściej nie porywają one do tańca.

Dziwne, bo wyczuwa się zaangażowanie emocjonalne muzyków w granie. Na dłuższą metę słuchanie najnowszego dzieła portugalskiego sekstetu robi się nużące. Te dźwięki są trochę monotonne. Do tego coś chyba nie wyszło z produkcją albumu. Może to wina mojego zestawu hi-fi, ewentualnie krążka cd który posiadam, ale często, zwłaszcza w agresywnych partiach zagęszczone dźwięki zlewają się w jedną masę, nie ma selektywności. Folk-metalowcom z Lizbony najnowszy opus wyszedł średnio.

Lista utworów:
1.Stand Alone
2.The Bards
3.The Chair of the Sovereign
4.Hostile Alliance
5.Battle of Alclud Ford
6.Cad Goddeu
7.Gwydion
8.Dead Song
9.Steed Song
10.Ale Mead and Wine
11.A Battle
12.Plaeu Yr Reifft
13.Hammer of the Gods
14.A Roda

Skład:
Daniel Cèsar – instrumenty klawiszowe
Miguel Kaveirinha – gitary
Brune Ezz – bas
Pedro Dias – wokal
Marta Brissos – perkusja
Joäo Paulo – gitary

Ocena: 6.0/10

Miejsce zamieszkania: Wałbrzych, Polska. Z wykształcenia technik geolog. Zainteresowania: muzyka, sztuki plastyczne, literatura, filozofia, biologia, neuronauka, astronomia, nietypowe odmiany szachów. Ulubione gatunki muzyczne: Black Metal, Progresywny Metal, Progresywny Rock, Hard Rock, Gothic, New Wave, Cold Wave, Noise, Elektroniczna Szkoła Berlińska. W wolnych chwilach tworzy kontrowersyjne opowiadania i rysunki.
Powrót do góry